آشنایی اولیه با سرویس ADSL:
سرویس ADSL یکی از راه های اتصال و استفاده از اینترنت بر بستر کابل های رایج فعلی تلفن است. یعنی برای توسعه و گسترش آن نیازی به کابل کشی جدید از سرویس دهنده اینترنت (که ISP نامیده میشود) به محل کاربر نهایی، نیست. این سرویس از سرعت دانلودی تا 24 مگابیت پشتیبانی میکند که البته بستگی مستقیمی به فاصله کاربر تا سوییچ مرکز مخابرات دارد. در عمل سرعت هایی تا حد 2 مگابیت قابل ارائه هستند. بیشترین فاصله مجاز کاربر تا مرکز مخابرات حدود 6 کیلومتر است.مزایای استفاده از سرویس ADSL عبارتست از: .... عدم اشغال شدن خط تلفن، سرعت بسیار بالاتر نسبت به Dial-up، قابلیت به اشتراک گذاری راحت بین چند کاربر، اتصال دائمی و بدون نیاز به انتظار به اینترنت و ....
برای استفاده از سرویس ADSL نیاز به خرید اشتراک آن از یک ISP محلی و یک مودم ADSL می باشد. پس از درخواست شما برای اشتراک، ISP در مرکز مخابرات خط تلفن شما را به دستگاه های سرویس دهنده خود متصل می کند. نشانه فعال بودن سرویس اینترنت روی خط شما، روشن شدن چراغ ADSL مودم میباشد. سپس شما بعد از تنظیم مودم ADSL میتوانید به اینترنت دسترسی داشته باشید.
نکات مهم:
این خلاصه ای بود از نحوه ارائه و کلیات سرویس ADSL
نحوه عیب یابی سرویس یا مودم ADSL
بیشتر
مشکلات کاربران و البته مهم ترین آن عدم اتصال به اینترنت، حتی با تنظیم
دقیق و جز به جز مودم طبق آموزش های این سایت می باشد. برای حل و پیدا کردن
مشکل مراحل زیر را با دقت بررسی و چک کنید و اطمینان حاصل کنید که هر
مرحله واقعا به درستی انجام گرفته است. برخی از این موارد ممکن است به نظر
شما بسیار پیش پا افتاده، ساده و یا حتی خنده دار باشد، اما مطمئن باشد این
موارد اتفاق افتاده است و راه حل بسیاری از مشکلات همیشه دور از ذهن ترین
آنها نیست بلکه ساده ترین آنهاست. در این مراحل فرض شده است شما مودم را به
درستی طبق آموزش ها و تصاویر مرتبط تنظیم و به کامپیوتر و خط تلفن وصل
کرده اید. پس ابتدا آموزش نحوه تنظیم مودم خود را در قسمت آموزش های این
سایت مطالعه و اجرا کنید. مراحل عیب یابی به دو بخش تقسیم شده است. ابتدا
موارد کلی را بررسی و سپس به بررسی حل مشکلات در حالات خاص می پردازیم.
مراحل عمومی عیب یابی:
1. ابتدا از روشن بودن مودم و اتصال صحیح آن به خط تلفن و کامپیوتر (ابتدا فقط بوسیله کابل) مطمئن شوید.
2. از فعال بودن سرویس اینترنت خود مطمئن شوید. نشانه فعال بودن خط ADSL، روشن شدن چراغ ADSL روی مودم می باشد. اگر چراغ ADSL روشن میشود ولی به اینترنت دسترسی ندارید ممکن است اشتراک شما تمام شده باشد. سرویس دهنده های اینترنت خط شما را تا چندین روز پس از اتمام اشتراک یا حجم مصرفی، باز هم فعال نگه می دارند. پس حتما پس از روشن شدن چراغ ADSL، بازهم فعال بودن اشتراک خود را با ISP چک کنید. اگر چراغ ADSL روشن نمیشود و ISP ادعا میکند که سرویس شما فعال است حتما با یک مودم دیگر روشن شدن چراغ ADSL را چک کنید و در صورت فعال شدن چراغ ADSL مودم دوم میتوان نتیجه گرفت که مودم اول خراب شده است (این ایراد شایع بوده و امکانپذیر است). در صورتی که چراغ ADSL مودم دوم (که از کارکرد آن اطمینان دارید) روشن نشد می توانید به سراغ ISP رفته و مطمئن شوید که سرویس غیر فعال شما را فعال خواهند کرد.
3. اگه شما مودم ADSL خود را تعویض کرده اید توجه داشته باشید که برخی از ISP ها شناسه سخت افزاری مودم قبلی شما را به عنوان تنها مودم معتبر برای استفاده از سرویس شما، قفل میکنند. یعنی با تعویض مودم، شما به هیچ وجه امکان اتصال به اینترنت را نخواهید داشت. این مورد را با ISP بررسی کرده و در صورت فعال بودن این حالت، مودم جدید را از خط تلفن جدا و سپس از ISP بخواهید تا خط شما را ریست کند. پس از آن مودم جدید را به خط متصل کنید. قفل کردن آدرس سخت افزاری مودم ها یک امکان امنیتی برای جلوگیری از سوء استفاده از اشتراک شماست ولی ممکن است این مشکل را ایجاد نماید.
4. پس از تنظیم مودم و فعال بودن سرویس اینترنت روی خط، چراغ اینترنت مودم ها روشن میشود (البته در حالت PPPoE که تمامی آموزش های این سایت به همین روش هستند) اگر در این حالت باز هم روی کامپیوتر خود اینترنت ندارید از سالم بودن کابل شبکه همراه مودم مطمئن شوید. سپس از تنظیمات صحیح کارت شبکه اطمینان حاصل کنید (در آموزش ها تشریح شده است). نشانه صحیح اتصال کابلی صحیح و تنظیمات صحیح کارت شبکه، چشمک زدن چراغ LAN روی مودم و روی کارت شبکه کامپیوتر است.
5. مودم های ADSL از روش های مختلفی برای اتصال به اینترنت بهره می برند. در ایران سرویس ADSL روی بستر PPPoE ارائه میشود. یعنی هنگام تنظیم مودم باید این حالت را انتخاب کنید. در این حالت مودم با استفاده از Username و Password ی که شما از ISP دریافت کرده و وارد نموده اید بصورت اتوماتیک به اینترنت متصل میشود و برای استفاده از آن روی کامپیوتر به هیچ کار خاص دیگری نیاز نیست. برخی از کاربران پس از تنظیم مودم به صورت PPPoE، باز هم روی ویندوز اقدام به ساخت کانکشن PPPoE می نمایند که لازم نیست و ممکن است باعث عدم اتصال سایر کامپیوتر ها به اینترنت شود. پس در حالتی که مودم را در مد PPPoE تنظیم میکنید دیگر کانکشنی نسازید. حالت دیگر مد بریج (Bridge) است. در این حالت مودم مانند یک پل ارتباطی عمل کرده و باید روی کامپیوتر خود کانکشن Broadband از نوع PPPoE بسازید. توجه کنید در این مد فقط و فقط اولین کامپیوتری که کانکشن PPPoE را اجرا کرده باشد به اینترنت متصل شده و سایر کامپیوتر ها متصل نخواهند بود. این حالت به ندرت و در موارد خاص استفاده میشود. تمام آموزش های این سایت بر مبنای PPPoE شرح داده شده است. پس اگر با کابل میتوانید به اینترنت متصل شوید و روی وایرلس مودم خیر، این مرحله را بررسی کنید.
6. بسیاری از کاربران بیان می کنند که در مودم بیسیمشان از طریق کابل به اینترنت دسترسی دارند اما روی اتصال وایرلس خیر، یعنی درحالی که به وایرلس متصل هستند ولی به اینترنت بیسیم دسترسی ندارند در این حالت موارد زیر را به دقت بررسی کنید:
7. برای استفاده از مد PPPoE نیاز به تنظیم VPI و VCI روی مودم دارید. مقدار VPI معمولا 0 و مقدار VCI معمولا 35 (برای سرویس دهنده پارس آنلاین 59) است یعنی این مقادیر ممکن است در ISP های مختلف متفاوت باشد. این دو عدد را به درستی وارد کنید. اگر از این مقادیر مطمئن نیستید از ISP خود سوال کنید.
8. تقریبا در تمامی مودمها آیتمی به نام Dial On Demand (اتصال در صورت نیاز) وجود دارد. با فعال بودن آن، در صورتی که کامپیوتر های متصل به مودم، از اینترنت استفاده نکنند، پس از مدت کوتاهی مودم خود به خود از اینترنت قطع خواهد شد. این حالت برای جاهایی مناسب است که مدت زمان اتصال به اینترنت هم در صورت حساب مشتری تاثیر داشته و لحاظ میشود. در ایران ISP ها این مورد را در نظر نمیگیرند. توجه کنید که به محض اینکه کامپیوتری مجددا نیاز به اینترنت داشته باشد، مودم باز به صورت خودکار به اینترنت متصل میشود. اما در زمان قطع بودن اتصال، چراغ اینترنت مودم هم خاموش میشود و ممکن است شما را به اشتباه بیاندازد. این آیتم در اکثر مودم ها بصورت پیش فرض غیرفعال است. اما برای اطمینان می توانید با استفاده از تصاویر مربوط به تنظیم مودم مکان انرا پیدا کرده و آنرا بررسی کنید که غیر فعال باشد. محل آن معمولا در صفحه ای قرار دارد که Username و Password اشتراک اینترنت را وارد میکنید.
9. یکی دیگر از مشکلات شایع در مودم های ADSL وجود نویز و خش خش روی تلفن متصل به همان خط، یا قطع شدن اینترنت همزمان با زنگ زدن یا زنگ خوردن تلفن می باشد، مطمئن باشید این مشکل ناشی از خرابی یا عدم اتصال درست اسپلیتر (با اسامی رایج دیگری مانند نویز گیر یا فیلتر ...) می باشد. ابتدا از اتصال صحیح آن مطمئن شوید بدین صورت که خط تلفن به ورودی آن متصل و پورتهای خروجی اسپلیتر به تلفن و مودم بصورت صحیح وصل شوند. قبل از اسپلیتر هیچ خط تلفنی نباید متصل باشد. اگر فاصله بین مودم و دستگاه تلفن زیاد هست بهترین و تنها ترین راه اصلاح سیم کشی تلفن بوده تا دستگاه ها بصورت کاملا درست متصل شوند. از هیچ گونه راه ابتکاری خود استفاده نکنید!!.
10. برخی اوقات شما نمی توانید وارد صفحه تنظیمات مودم شوید تا بتوانید آنرا تنظیم کنید. این مشکل ممکن است به علت عدم تنظیم صحیح کارت شبکه کامپیوتر شما باشد، پس ابتدا در قسمت آموزش های همین سایت روش تنظیم کارت شبکه به مودم را مطالعه و بررسی کنید. علت دیگر ممکن است از وجود پروکســــــــی روی کامپیوتر شما باشد که باید آنرا غیر فعال یا حذف کنید.
11. در برخی موارد دستگاه بعد از چند ساعت کار بصورت خودکار قطع شده و باید خاموش روشن شده تا مجددا به اینترنت متصل شود. در این صورت هنگام تنظیم دقت کنید که گزینه ای به نام Keep Alive در برخی مودم ها وجود دارد که می توانید آنرا فعال کنید و عددی برای آن به دقیقه وارد نمایید. این گزینه در هر چند دقیقه یکبار (که شما انتخاب میکنید) یک بسته داده ارسال خواهد کرد تا ارتباط شما در صورتی که خود از اینترنت استفاده نمی کنید باز هم فعال نگه داشته شود.
12. مشکل دیگری که ممکن است با آن مواجه شوید این است که با Username و Password پیش فرض مودم ها (که معمولا admin و admin) است نمیتوانید وارد تنظیمات مودم شوید، ابتدا با یک مرورگر دیگر این مورد را چک کنید مثلا با کروم گوگل یا فایرفاکس یا اپرا، اگه مشکل کماکان وجود داشت ممکن است Username و Password را قبلا عوض کرده و اکنون فراموش کرده اید پس تنها راه آن، ریست کردن صحیح دستگاه مودم است. دکمه ریست مودم را در حالی که روشن است برای حدود 10 تا 20 ثانیه نگه دارید و با دقت به چراغ های مودم نگاه کنید، در لحظه ریست چراغ ها همگی کامل روشن و خاموش خواهند شد که نشاندهنده ریست درست دستگاه است. چند لحظه صبر کنید تا مودم بصورت کامل روشن شده و سپس برای وارد شدن به تنظیمات تلاش کنید. دقت کنید که دوباره باید تنظیمات مودم را انجام دهید. اگر موفق به ریست مودم نشدید یا بعد از ریست دوباره امکان ورود به صفحه تنظیمات را ندارید ممکن است دستگاه شما ایراد داشته باشد.
13. برخی دستگاه ها مانند سری های جدید TP-LINK یا D-LINK دارای مشکل خاموش روشن شدن پیاپی هستند، یعنی به محض اتصال وایرلس دستگاه خاموش و روشن میشود، (البته ممکن است بدون اتصال وایرلس هم این اتفاق بیافتد) این سری دستگاه ها مشکل سخت افزاری داشته و باید به گارانتی مراجعه کنید.